OBRIR-SE
SITUACIÓ
LA RIERA GINJOLERS COM A ELEMENT CONNECTOR ENTRE LA MUNTANYA I EL MAR; QUE DIPOSITA ELS CÒDOLS EN CAPES DE SEDIMENTS ORDENATS PER GRANULOMETRIES
OBRIR-SE
DISPOSEM UNA PEÇA COMPACTE EN LA PARCEL•LA, AL LÍMIT DE LES EDIFICACIONS VEÏNES. LI PRACTIQUEM UNA ESCLETXA COM A GEST INTENCIONAT DE L’EDIFICI D’OBRIR-SE AL POBLE, A TOTHOM
TALMENT COM SI EN UNA DE LES PEDRES NATURALS, TANCADES I HERMÈTIQUES, QUE COMPOSEN ELS ESTRATS DE LA RIERA GINJOLERS; L’HOME INTERVINGUÉS PER A OBRIR-LA I DONAR VALOR I CABUDA AL SEU INTERIOR. L’ESCLETXA QUE PROVOCA L’ENTRADA, QUE GENERA LA DINAMITZACIÓ DEL CENTRE CÍVIC
DISTRIBUCIÓ PLANTES
L’ENTRADA EN FORMA D’ESCLETXA GENERA UN ESPAI CENTRAL EXTERIOR-INTERIOR DE RELACIÓ I DISTRIBUEIX EL CENTRE EN 2 ÀMBITS O HEMISFERIS, L’ESQUERRA MÉS FOSC I EL DRET MÉS EXTERIOR I LUMÍNIC, PER A DONAR CABUDA A LES ACTIVITATS MÉS DIÜRNES, ZONES DE NENS I JOVES, ...
MATERIALS DE FAÇANES
UNES FAÇANES PERMEABLES, QUE AFAVOREIXEN LA CONNEXIÓ VISUAL-SOCIAL, QUE CERQUEN VINCULAR L’EQUIPAMENT AMB LA XARXA SOCIAL.
UNA FAÇANA EXTERIOR QUE S’ENTÉN AMB LA CIUTAT
UNA ATMOSFERA SORRENCA, DE PLATJA, CONTAMINA L’EDIFICI I LES SEVES FAÇANES. LA SEVA MATERIALITZACIÓ ÉS INTERPRETADA EN FORMA DE MALLA DAURADA QUE GRADUALMENT CANVIA DE MÉS A MENYS TRANSPARENT A MESURA QUE VA AGAFANT ALÇADA.
EN LA PART INFERIOR LES GRANULOMETRIES DE LES GRAVES QUE ESCISIONEN LES MALLES PROVOCARAN UNA FAÇANA MÉS LLUMINOSA, MÉS PERMEABLE. A MESURA QUE ASCENDIM EN LA FAÇANA, ELS CÒDOLS ES VAN TRANSFORMANT EN SORRA, MINIMITZANT LES PERFORACIONS DE LES MALLES, OPACITANT LA FAÇANA
FAÇANA ESCLETXA. UNA FAÇANA INTERIOR QUE S’ENTÉN AMB LA GENT.
LES SEDASSOS QUE MESUREN LES GRANULOMETRIES DELS ÀRIDS INSPIREN LA FINA MALLA DAURADA QUE REVESTEIX LA FAÇANA INTERIOR. DE MÀXIMA TRANSPARÈNCIA, GENERA UN MÍNIM FILTRE QUE PERMET LLEGIR EXTERIORMENT EL DINAMISME SOCIAL DIARI DE L’EDIFICI
INTENCIONS GENERALS
L’EQUIPAMENT CULTURAL PROPOSAT TÉ UNA FINALITAT ESSENCIAL:
DIALOGAR AMB LA CIUTAT I EL SEU TEIXIT SOCIAL, FORMALMENT ES MATERIALITZA:
- PARTINT DEL LLOC. ATMOSFERA SORRENCA, LES CAPES D’ÀRIDS DIPOSITADES EN LA RIERA GINJOLERS EN FORMA D’ESTRATS SEDIMENTATS INSPIREN LA FORMA D’OBRIR-SE L’EDIFICI I LES SEVES FAÇANES
- OBRINT-SE A LA CIUTAT A TRAVÉS D’UNA ESCLETXA EN FORMA DE PATI DISTRIBUÏDOR, QUE GENERA L’AFLUÈNCIA SOCIAL AL SEU INTERIOR I AFAVOREIX LA RELACIÓ I DINAMITZACIÓ SOCIOCULTURAL.
- GENERANT PERMEABLILITAT MATERIALITZADA EN FORMA DE MALLES EN LES FAÇANES QUE DONEN TRANSPARÈNCIA AL CENTRE I UNA LECTURA A LA CIUTAT DEL SEU DINAMISME INTERIOR
EDIFICI COM A EQUIPAMENT CULTURAL DINAMITZADOR
UN EQUIPAMENT CÍVIC ENTÈS COM UN ESPAI PÚBLIC, OBERT A TOTHOM AMB UNES CARACTERÍSTIQUES ESTRUCTURALS BEN DEFINIDES, PER A LA DINAMITZACIÓ SOCIOCULTURAL I L’ACCIÓ COMUNITÀRIA
CONSTRUCCIÓ
CONSTRUCCIÓ D’ESTRUCTURA MOLT SIMPLE, SEGUINT LES TRACES DE LES DUES DIRECTRIUS. ESTRUCTURA DE GRANS LLUMS D’INTERIOR DIÀFAN, DE PILARS I FORJATS DE FORMIGÓ.
QUALITAT, RACIONALITAT, EFICIÈNCIA I SIMPLIFICACIÓ CONSTRUCTIVA. AUSTERITAT. ECONOMITZACIÓ.
INSTAL•LACIONS
MÀXIM APROFITAMENT DE LA LLUM NATURAL PROTEGIDA AMB EL FILTRATGE SOLAR QUE OFEREIXEN LES MALLES DE FAÇANA.
REALITZACIÓ DE LLUM ARTIFICAL D’ALTA EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
BAIX MANTENIMENT I CENTRALITZACIÓ D’ÀREES TÈCNIQUES
GESTIÓ INTEGRAL PER ESTALVI ENERGÈTIC
Promotor | Ajuntament de Roses |
CONCURS novembre 2010 | |
Autors | Xavier Vilagran i Cristina Lloret |
Instal·lacions | Grau-Pozo Enginyers, enginyers industrials |
Estructura | Manuel Martín, arquitecte |
Col·laboradors | Marta Collell, estudiant arquitectura |
Render | Santi Vilagran, dissenyador gràfic |
EXPOSICIÓ febrer-abril 2011
Castell de la Trinita. Roses.